sobota, 5 stycznia 2013

Cukier wanilinowy czy to cukier waniliowy ?


 Pamiętam jaki szok wywołała strona demotywatory.pl  gdy na ich głównej odsłonie ukazał się post ze zdjęciem cukru wanilinowego. Większość z nas do tej pory była pewna iż cukier, który kupujemy w sklepie to cukier waniliowy. Nie wszyscy jednak mają styczność z takimi stronami i dziś przy obiedzie,  uświadomiłam moją mamę iż jest w błędzie i od dawna cukier który używa do deserów to cukier wanilinowy.


Na tyle zaciekawił mnie ten temat iż postanowiłam poszukać w składzie i Internecie , co to tak naprawdę ten cukier wanilinowy.

Moja mama, starsza już kobieta , spierała się dziś ze mną iż cukier wanilinowy to tak naprawdę wynalazek XXI o którym nie musiała wiedzieć ponieważ odkąd pamięta jej babcia używała najzwyczajniej w świecie cukru waniliowego.

Przeszukując masę stron internetowych dowiedziałam się iż owszem cukier waniliowy istnieje i zawsze istniał. To po prostu cukier zmieszany z laską wanilii, którego niestety produkcja jest bardzo droga. Może zrobić go w domowym zaciszu , wystarczy kupić świeża laskę wanilii i zmiksować ją z cukrem . Proporcje są dowolne. Bardziej cierpliwym polecam przekroić naszą gałązkę wzdłuż,wydłubać ziarenka i całość wrzucić do słoika z cukrem. Słoik zakręcić i odłożyć na dwa tygodnie (na koniec można również wszystko zmiksować). Taki cukier świetnie nadaje się do herbaty ,kawy, deserów tudzież wypieków.



Producenci żywności zamiast naturalnej wanilii stosują jej sztuczne odpowiedniki , takie jak wanilina  lub etylowanilina. Dlatego cukier który widzimy na półkach nazywa się wanilinowym.
Cukier ten jest dużo tańszy w produkcji , trzeba jednak zaznaczyć iż zawiera on substancje syntetyczne , które powstają w procesach chemicznych. Substancje te nie występują w warunkach naturalnych a  ich budowa chemiczna jest zupełnie inna niż aromatu naturalnego, który naśladują.

Gdy uświadomiłam moją mamę co tak naprawdę jest w składzie naszej małej saszetki  białego proszku, skwitowała to jednym zdaniem iż teraz ludzie nie wiedzą co jedzą ,wszystko to chemia a potem ludzie się dziwą, że mają raka.
W związku z powyższą przestrogą dziś zrobię sobie naturalny cukier z laski wanilii a rano wypiję pyszną kawkę waniliową
Pozdrawiam wszystkich i życzę smacznego:)


by Kleo

1 komentarz:

  1. Co do tego raka, to dodam, że atakuje on organizm, jeśli brakuje w nim dostatecznego spożycia (rocznego), cyjanku wodoru, który, w odpowiedniej ilości (tzn. niezabójczej), można było znaleźć w pestkach owoców :)

    OdpowiedzUsuń