niedziela, 6 stycznia 2013

Jedna z perełek psychologii


Skoro to mój pierwszy wpis zacznę od tego co jest mi tematem chyba najbliższym. Studiuję psychologię i niech to właśnie ona zacznie moją historię z blogiem. Nie chcę Was zamęczać nudnymi wywodami dotyczącymi skomplikowanych teorii, historii i  biografii  wolę pisać o ”perełkach”, a pierwszą z nich jest  film „Czeski sen”.
Film opowiada  prawdziwą historię kampanii reklamowej supermarketu stworzonego  przez dwójkę  studentów. ”Czeski Sen” został uznany w Czechach za najlepszy dokument roku 2004 oraz był nagradzany na zagranicznych festiwalach. Film ukazuje historię kampanii promocyjnej marketu, który nigdy nie powstał i nawet nie miał zamiaru :). Reżyserzy na potrzeby  filmu zatrudnili specjalistów, stworzyli fałszywe reklamy telewizyjne i radiowe, billboardy, ulotki. Hasła reklamowe brzmiały "Nie przychodź" i "Nie kupuj". Sam "hipermarket"  zlokalizowano specjalnie daleko od głównej drogi, tak aby klienci musieli spory kawałek przejść pieszo. Kilka godzin przed otwarciem sklepu, który w rzeczywistości był tylko tekturową fasadą  zgromadziła się ogromna liczba konsumentów.
Dokument pokazuje fenomen reklamy i marketingu. Dla mnie jako przyszłego psychologa najistotniejsze były ostatnie kadry filmu pokazujące jak reagują ludzie w obliczu oszustwa. Wyróżnione zostały trzy typy reakcji. Pierwsze to atakujące ludzi, politykę, a nawet  UE za to oszustwo. Drugi typ to osoby, które twierdzą, że wiedziały, iż  to „pic na wodę ”  i przyszli pośmiać się z innych. Ostatni, trzeci to  Ci, którzy  mimo, że nie zrobili zakupów to przecież  nic na stracili: mogli oddychać świeżym powietrzem z rodziną :)
 Każdy z nas inaczej radzi sobie z frustracją. Oglądając film wydaje nam się trochę absurdalny. Dać się tak nabrać? Wściekać się o jakiś głupi żart? Jednak po chwili zastanowienia dochodzimy do wniosku, że my zareagowalibyśmy podobnie jak Ci ludzi tam. Jak myślicie, do której grupy Wy byście zostali zakwalifikowani?
Dla mnie „Czeski sen” to fenomenalny film o  konsumpcji, reklamie i psychologii. Z ręką na sercu mogę go polecić każdemu, nie tylko miłośnikom psychologii.





by Agata

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz